ပန္းခ်ီကားေတြၾကည့္တတ္ခ်င္ရင္ ..
ဒႆနဆိုင္ရာ ႀကီးမားတဲ့ရည္ရြယ္ခ်က္မပါရင္ အႏုပညာဟာ ဂုဏ္သိကၡာ ခ်ိဳ႕တဲ့တယ္ ..တဲ့
ကမာၻေက်ာ္ ဆာရီယယ္လစ္ဇင္(surrealism) ပန္းခ်ီဆရာ မာရွယ္ဒူးခ်မ့္ (Marcel Duchamp) ကေျပာခဲ့ဖူးတယ္ .. အႏုပညာကို (ပန္းခ်ီကိုေပါ့ေလ) အနည္းအပါး တီးမိေခါက္မိတဲ့သူဆိုရင္ေတာ့ ဒီစကားကို ေရးေတးေတးနားလည္မလားပဲ .. ဒီလိုေလ .. သူေျပာခ်င္တာက .. အႏုပညာတစ္ခုကို ဖန္တီးေတာ့မယ္ဆိုရင္ ရည္ရြယ္ခ်က္တစ္ခုပါရမယ္တဲ့ .. အဲဒါဘာကိုေျပာလဲ နားလည္ဖို႔က form and content ဆိုတာကိုနားလည္မွရေတာ့မယ္ .. ဘာေတြလဲဟ ..ရႈပ္ကုန္ၿပီလား ..ရွင္းျပမယ္ေလ .. ဒီပို႔စ္က ပန္းခ်ီကားတစ္ကားကို ေသေသခ်ာခ်ာ နားလည္ပါးလည္ၾကည့္တတ္ၿပီး သူမ်ားကို ျပန္ဆရာလုပ္တတ္ေအာင္လုိ႔ တတ္သေလာက္ မွတ္သေလာက္ ေက်ာင္းမွာ သင္ထားသမွ်စာေတြကို ေခါင္းထဲကျပန္ထုတ္ၿပီး ရႊီးျပ ..အဲေလ .. ရွင္းျပေပးေနတာ ..ကဲ - စရွင္းၿပီေနာ္ ..
( အခုကစၿပီး အႏုပညာဆိုတဲ့ဥစၥာကို ပန္းခ်ီကို နမူနာထားၿပီးေျပာသြားပါ့မယ္) ..ဒီေတာ့ ပန္းခ်ီကားတစ္ခ်ပ္ကိုေရးဆဲြေတာ့မယ္ဆိုရင္ေပါ့ .. သူ႔မွာ အဓိကအေၾကာင္းရင္း ၂ ခုပါ၀င္သြားပါၿပီ ...
တစ္ခုက Form လို႔ေခၚတဲ႔ ပံုသ႑ာန္ပါ .. သူကရွင္းပါတယ္ .. ေရးဆဲြထားတဲ့ လက္ရာ..ပန္းခ်ီကားထားသိုပံု .. အေရာင္ .. သံုးစဲြထားတဲ့ ေရေဆး ..ဆီေဆး ..အခရိုင္းလစ္ ..ပတ္စတယ္ ..စသျဖင့္ေပါ့ေလ .. ပန္းခ်ီေရးဆဲြသူရဲ႕ ၀ါ အႏုအရင့္ ..အေလ့အက်င့္ .. အဲဒါေတြအေပၚမွာ မူတည္ၿပီး မတူညီၾကပါဘူး .. အေလ့အက်င့္မ်ားတဲ့သူ ၀ါရင့္သူ ပါရမီရွိတဲ့သူက ပိုေကာင္းတတ္တာ သဘာ၀က်တာေပါ့ .. (နန္းညီတို႔မ်ားဆဲြလိုက္ရင္ ျဖစ္ခ်င္တာမျဖစ္ ..မျဖစ္ခ်င္တာေတြ ျဖစ္ျဖစ္သြားတတ္တာ ..အဲဒိေတာ့လည္း ေျပာလိုက္တာေပါ့ .. “ဒါမ်ိဳးရေအာင္ မနည္းဆဲြထားရတာ ..ဘာမွတ္လဲ ..ေတတြားမယ္ ..ဟြန္း” ေပါ့ )
ေနာက္တစ္ခုက Content လို႔ေခၚတဲ့ အတြင္းသေဘာပါ ... ပန္းခ်ီေရးဆဲြတဲ့သူက ဘာကိုေျပာခ်င္တာလဲ .. ဒီပန္းခ်ီကားကတဆင့္ ၾကည့္သူကိုေပးခ်င္တဲ့ သတင္း၊ ခံစားမႈက ဘာလဲ .. ပန္းခ်ီကားကိုၾကည့္ၿပီး ဘ၀တစ္ခုကို နားလည္ေစခ်င္တာလား .. ပန္းခ်ီကားကိုၾကည့္ၿပီး “ေအးလိုက္တာ ..ပူလိုက္တာ ..သာယာလိုက္တာ” စတဲ့ ခံစားမႈေတြကို ခံစားေစခ်င္တာလား .. ပန္းခ်ီကားကိုၾကည့္ၿပီး ေရးဆဲြသူရဲ႕စိတ္ထဲကို ၀င္ၾကည့္လိုက္ရသလို ခံစားေဖာ္ျပခ်င္တာလား .. စသျဖင့္ေပါ့ ..အဲလိုအခ်က္မ်ိဳးေတြကို Content လို႔ယူဆသတ္မွတ္ပါတယ္ .. ပန္းခ်ီကားတစ္ခ်ပ္ရဲ႕ အတြင္းသရုပ္ေပါ့ေလ ..
ပန္းခ်ီေလာကမွာ အၿမဲ အျငင္းပြားရေလ့ရွိတာက အဲဒိ ပံုသ႑ာန္နဲ႔ အတြင္းသရုပ္ကိတ္စနပဲ .. ပံုသ႑ာန္ကပိုအေရးႀကီးတယ္ ..အတြင္းသရုပ္ကပိုအေရးႀကီးတယ္ ..အဲလို အဲလိုေတြေပါ့ .. တကယ္ေတာ့ .. ၂ ခုလံုးအေရးႀကီးပါတယ္ .. ကိုယ္က ျမင္ကြင္းတစ္ခုကိုၾကည့္ၿပီး ဒီလိုခံစားတယ္ .. ဒါကို ပန္းခ်ီကားေရးၿပီး တျခားသူေတြကို ေျပာျပခ်င္တယ္.. ဒါေပမယ့္ ကိုယ္ေျပာခ်င္တာေပၚလြင္ေအာင္ မဆဲြတတ္ဘူးဆိုရင္ .. ၾကည့္သူကလည္း ဘာကိုခံစားရမယ္မွန္းသိေတာ့မွာ မဟုတ္ပါဘူး .. (ေျပာခ်င္တာတျခား နားလည္သြားတာကတျခားျဖစ္တတ္လြန္းလို႔ ..)
ဒါေပမယ့္ .. ပံုသ႑ာန္ Form ကိုပဲ ဦးစားသိပ္ေပးလြန္းျပန္ရင္လည္း ..ပန္းခ်ီလို႔မေခၚႏိုင္ေတာ့ျပန္ပါဘူး .. ျမင္ကြင္းတစ္ခု (ဥပမာ .. ပန္းၿခံေလးတစ္ခု) .. ပန္းေတြျမင္တယ္ ..ဆဲြတယ္. .လူျမင္တယ္ ဆဲြတယ္. .တံတား ..ဆဲြတယ္ .. ကေလးေတြ ..ဆဲြ .. သစ္ပင္ ဆဲြ .ဆဲြ ဆဲြ .. ျမင္သမွ်ေလွ်ာက္ဆဲြေနမယ္ ..ျမင္တဲ့အတိုင္း တစ္ထပ္တည္း ..အေရာင္ .အရိပ္ .. ၏ သည္ မေရြးဆဲြေနမယ္ဆိုရင္ .. ဘာလုပ္မလဲ ဓာတ္ပံုပဲရိုက္လိုက္ေတာ့မွာေပါ့ .. ကိုယ္ေပးခ်င္တဲ့ အေၾကာင္းအရာကို ေပၚလြင္လာေအာင္ .. ကိုယ့္အေတြး စိတ္ကူးနဲ႔ ေလွ်ာ့သင့္တာေလွ်ာ့ ..ထည့္သင့္တာထည့္ လုပ္ရပါတယ္ .. အေရာင္ေျပာင္းသင့္ရင္ ေျပာင္းေပးရပါတယ္ ... ဒီလိုမ်ိဳး ပန္းခ်ီဆရာရဲ႕ ခံစားခ်က္ .. အေတြး..စိတ္ကူးေတြပါမွ ဒါကို ပန္းခ်ီ ၊ အႏုပညာလို႔ေခၚပါတယ္ ..မဟုတ္ရင္ ပံုတူကူးတယ္လို႔ သတ္မွတ္ပါတယ္ ..
ပန္းခ်ီဆရာေတြက စာဖတ္ရပါတယ္ ..ေတြးရပါတယ္ ..ခံစားတတ္ရပါတယ္ .. အဲဒိလို ဖတ္မွ ေတြးမွ ခံစားမွ ျမင္တတ္မွ ..ဒႆနသေဘာေတြ သိလာမယ္ .. ပန္းခ်ီကားကို ဘယ္လိုပံုစံနဲ႔ ေရးလိုက္ရင္ ၾကည့္သူကေတာ့ ဘယ္လိုဘာသာျပန္ႏိုင္မွာပဲ ဆိုတာမ်ိဳးေတြသိလာပါတယ္ ... ဒါက အေရးႀကီးပါတယ္ .. ပံုကိုတူေအာင္ေရးတတ္ရံုနဲ႔ အေရာင္ေတြမွန္မွန္ကန္ကန္သံုးတတ္ရံုနဲ႔ ပန္းခ်ီဆရာ မျဖစ္ႏိုင္ပါဘူး .. ပံုကူးသမားပဲျဖစ္မွာပါ .. ဒူးခ်မ့္ကလည္း ဒါကိုပဲ ရည္ရြယ္ၿပီးေျပာတာပါပဲ .. ဒႆနဆိုင္ရာႀကီးမားတဲ့ ရည္ရြယ္ခ်က္ ဆိုတာက ခုနကေျပာခဲ့တဲ့ အတြင္းသရုပ္..(ခံစားခ်က္ေတြ အေတြးေတြ) ဒါေတြကိုဆိုလိုတာပါ .. ဒါေတြမပါရင္ အႏုပညာဟာ ပံုတူကူးျခင္းျဖစ္သြားတာမို႔ အႏုပညာရဲ႕ဂုဏ္သိကၡာ ခ်ိဳ႕တဲ့သြားပါတယ္ ..တဲ့ .. သူကေတာ့ ဒီလိုဆိုလိုပါတယ္ .. တကယ္ကိုမွန္တဲ့စကားပါပဲ ..
ကမာၻေက်ာ္ ဆာရီယယ္လစ္ဇင္(surrealism) ပန္းခ်ီဆရာ မာရွယ္ဒူးခ်မ့္ (Marcel Duchamp) ကေျပာခဲ့ဖူးတယ္ .. အႏုပညာကို (ပန္းခ်ီကိုေပါ့ေလ) အနည္းအပါး တီးမိေခါက္မိတဲ့သူဆိုရင္ေတာ့ ဒီစကားကို ေရးေတးေတးနားလည္မလားပဲ .. ဒီလိုေလ .. သူေျပာခ်င္တာက .. အႏုပညာတစ္ခုကို ဖန္တီးေတာ့မယ္ဆိုရင္ ရည္ရြယ္ခ်က္တစ္ခုပါရမယ္တဲ့ .. အဲဒါဘာကိုေျပာလဲ နားလည္ဖို႔က form and content ဆိုတာကိုနားလည္မွရေတာ့မယ္ .. ဘာေတြလဲဟ ..ရႈပ္ကုန္ၿပီလား ..ရွင္းျပမယ္ေလ .. ဒီပို႔စ္က ပန္းခ်ီကားတစ္ကားကို ေသေသခ်ာခ်ာ နားလည္ပါးလည္ၾကည့္တတ္ၿပီး သူမ်ားကို ျပန္ဆရာလုပ္တတ္ေအာင္လုိ႔ တတ္သေလာက္ မွတ္သေလာက္ ေက်ာင္းမွာ သင္ထားသမွ်စာေတြကို ေခါင္းထဲကျပန္ထုတ္ၿပီး ရႊီးျပ ..အဲေလ .. ရွင္းျပေပးေနတာ ..ကဲ - စရွင္းၿပီေနာ္ ..
( အခုကစၿပီး အႏုပညာဆိုတဲ့ဥစၥာကို ပန္းခ်ီကို နမူနာထားၿပီးေျပာသြားပါ့မယ္) ..ဒီေတာ့ ပန္းခ်ီကားတစ္ခ်ပ္ကိုေရးဆဲြေတာ့မယ္ဆိုရင္ေပါ့ .. သူ႔မွာ အဓိကအေၾကာင္းရင္း ၂ ခုပါ၀င္သြားပါၿပီ ...
တစ္ခုက Form လို႔ေခၚတဲ႔ ပံုသ႑ာန္ပါ .. သူကရွင္းပါတယ္ .. ေရးဆဲြထားတဲ့ လက္ရာ..ပန္းခ်ီကားထားသိုပံု .. အေရာင္ .. သံုးစဲြထားတဲ့ ေရေဆး ..ဆီေဆး ..အခရိုင္းလစ္ ..ပတ္စတယ္ ..စသျဖင့္ေပါ့ေလ .. ပန္းခ်ီေရးဆဲြသူရဲ႕ ၀ါ အႏုအရင့္ ..အေလ့အက်င့္ .. အဲဒါေတြအေပၚမွာ မူတည္ၿပီး မတူညီၾကပါဘူး .. အေလ့အက်င့္မ်ားတဲ့သူ ၀ါရင့္သူ ပါရမီရွိတဲ့သူက ပိုေကာင္းတတ္တာ သဘာ၀က်တာေပါ့ .. (နန္းညီတို႔မ်ားဆဲြလိုက္ရင္ ျဖစ္ခ်င္တာမျဖစ္ ..မျဖစ္ခ်င္တာေတြ ျဖစ္ျဖစ္သြားတတ္တာ ..အဲဒိေတာ့လည္း ေျပာလိုက္တာေပါ့ .. “ဒါမ်ိဳးရေအာင္ မနည္းဆဲြထားရတာ ..ဘာမွတ္လဲ ..ေတတြားမယ္ ..ဟြန္း” ေပါ့ )
ေနာက္တစ္ခုက Content လို႔ေခၚတဲ့ အတြင္းသေဘာပါ ... ပန္းခ်ီေရးဆဲြတဲ့သူက ဘာကိုေျပာခ်င္တာလဲ .. ဒီပန္းခ်ီကားကတဆင့္ ၾကည့္သူကိုေပးခ်င္တဲ့ သတင္း၊ ခံစားမႈက ဘာလဲ .. ပန္းခ်ီကားကိုၾကည့္ၿပီး ဘ၀တစ္ခုကို နားလည္ေစခ်င္တာလား .. ပန္းခ်ီကားကိုၾကည့္ၿပီး “ေအးလိုက္တာ ..ပူလိုက္တာ ..သာယာလိုက္တာ” စတဲ့ ခံစားမႈေတြကို ခံစားေစခ်င္တာလား .. ပန္းခ်ီကားကိုၾကည့္ၿပီး ေရးဆဲြသူရဲ႕စိတ္ထဲကို ၀င္ၾကည့္လိုက္ရသလို ခံစားေဖာ္ျပခ်င္တာလား .. စသျဖင့္ေပါ့ ..အဲလိုအခ်က္မ်ိဳးေတြကို Content လို႔ယူဆသတ္မွတ္ပါတယ္ .. ပန္းခ်ီကားတစ္ခ်ပ္ရဲ႕ အတြင္းသရုပ္ေပါ့ေလ ..
ပန္းခ်ီေလာကမွာ အၿမဲ အျငင္းပြားရေလ့ရွိတာက အဲဒိ ပံုသ႑ာန္နဲ႔ အတြင္းသရုပ္ကိတ္စနပဲ .. ပံုသ႑ာန္ကပိုအေရးႀကီးတယ္ ..အတြင္းသရုပ္ကပိုအေရးႀကီးတယ္ ..အဲလို အဲလိုေတြေပါ့ .. တကယ္ေတာ့ .. ၂ ခုလံုးအေရးႀကီးပါတယ္ .. ကိုယ္က ျမင္ကြင္းတစ္ခုကိုၾကည့္ၿပီး ဒီလိုခံစားတယ္ .. ဒါကို ပန္းခ်ီကားေရးၿပီး တျခားသူေတြကို ေျပာျပခ်င္တယ္.. ဒါေပမယ့္ ကိုယ္ေျပာခ်င္တာေပၚလြင္ေအာင္ မဆဲြတတ္ဘူးဆိုရင္ .. ၾကည့္သူကလည္း ဘာကိုခံစားရမယ္မွန္းသိေတာ့မွာ မဟုတ္ပါဘူး .. (ေျပာခ်င္တာတျခား နားလည္သြားတာကတျခားျဖစ္တတ္လြန္းလို႔ ..)
ဒါေပမယ့္ .. ပံုသ႑ာန္ Form ကိုပဲ ဦးစားသိပ္ေပးလြန္းျပန္ရင္လည္း ..ပန္းခ်ီလို႔မေခၚႏိုင္ေတာ့ျပန္ပါဘူး .. ျမင္ကြင္းတစ္ခု (ဥပမာ .. ပန္းၿခံေလးတစ္ခု) .. ပန္းေတြျမင္တယ္ ..ဆဲြတယ္. .လူျမင္တယ္ ဆဲြတယ္. .တံတား ..ဆဲြတယ္ .. ကေလးေတြ ..ဆဲြ .. သစ္ပင္ ဆဲြ .ဆဲြ ဆဲြ .. ျမင္သမွ်ေလွ်ာက္ဆဲြေနမယ္ ..ျမင္တဲ့အတိုင္း တစ္ထပ္တည္း ..အေရာင္ .အရိပ္ .. ၏ သည္ မေရြးဆဲြေနမယ္ဆိုရင္ .. ဘာလုပ္မလဲ ဓာတ္ပံုပဲရိုက္လိုက္ေတာ့မွာေပါ့ .. ကိုယ္ေပးခ်င္တဲ့ အေၾကာင္းအရာကို ေပၚလြင္လာေအာင္ .. ကိုယ့္အေတြး စိတ္ကူးနဲ႔ ေလွ်ာ့သင့္တာေလွ်ာ့ ..ထည့္သင့္တာထည့္ လုပ္ရပါတယ္ .. အေရာင္ေျပာင္းသင့္ရင္ ေျပာင္းေပးရပါတယ္ ... ဒီလိုမ်ိဳး ပန္းခ်ီဆရာရဲ႕ ခံစားခ်က္ .. အေတြး..စိတ္ကူးေတြပါမွ ဒါကို ပန္းခ်ီ ၊ အႏုပညာလို႔ေခၚပါတယ္ ..မဟုတ္ရင္ ပံုတူကူးတယ္လို႔ သတ္မွတ္ပါတယ္ ..
ပန္းခ်ီဆရာေတြက စာဖတ္ရပါတယ္ ..ေတြးရပါတယ္ ..ခံစားတတ္ရပါတယ္ .. အဲဒိလို ဖတ္မွ ေတြးမွ ခံစားမွ ျမင္တတ္မွ ..ဒႆနသေဘာေတြ သိလာမယ္ .. ပန္းခ်ီကားကို ဘယ္လိုပံုစံနဲ႔ ေရးလိုက္ရင္ ၾကည့္သူကေတာ့ ဘယ္လိုဘာသာျပန္ႏိုင္မွာပဲ ဆိုတာမ်ိဳးေတြသိလာပါတယ္ ... ဒါက အေရးႀကီးပါတယ္ .. ပံုကိုတူေအာင္ေရးတတ္ရံုနဲ႔ အေရာင္ေတြမွန္မွန္ကန္ကန္သံုးတတ္ရံုနဲ႔ ပန္းခ်ီဆရာ မျဖစ္ႏိုင္ပါဘူး .. ပံုကူးသမားပဲျဖစ္မွာပါ .. ဒူးခ်မ့္ကလည္း ဒါကိုပဲ ရည္ရြယ္ၿပီးေျပာတာပါပဲ .. ဒႆနဆိုင္ရာႀကီးမားတဲ့ ရည္ရြယ္ခ်က္ ဆိုတာက ခုနကေျပာခဲ့တဲ့ အတြင္းသရုပ္..(ခံစားခ်က္ေတြ အေတြးေတြ) ဒါေတြကိုဆိုလိုတာပါ .. ဒါေတြမပါရင္ အႏုပညာဟာ ပံုတူကူးျခင္းျဖစ္သြားတာမို႔ အႏုပညာရဲ႕ဂုဏ္သိကၡာ ခ်ိဳ႕တဲ့သြားပါတယ္ ..တဲ့ .. သူကေတာ့ ဒီလိုဆိုလိုပါတယ္ .. တကယ္ကိုမွန္တဲ့စကားပါပဲ ..
ကၽြန္ေတာ္လဲပန္းခ်ိီကိုေတာ္ေတာ္စိတ္ဝင္စားတာ..
ReplyDeleteအႏုပညာဆို အကုန္စိတ္၀င္စားတယ္.. အားေပးပါတယ္